زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
 

السجود علی الارض (کتاب)





كتاب "السجود علی الارض" تألیف آیت‌الله میرزا علی احمدی میانجی است و در آن مسألۀ سجده بر زمین كه از مسائل اختلافى بين اهل تسنن و اهل تشیع است بررسى شده است.


۱ - درباره مؤلف



مرحوم آیت‌الله میرزا علی احمدی میانجی از عالمان معاصر و استادان حوزه علمیه قم بود که در علوم مختلفی از جمله تفسیر و فقه و تاریخ و حدیث مهارت داشت و آثار متعددی از خود بر جای گذاشت. وی به سال ۱۳۰۵ ش در روستای پورسخلو از توابع شهرستان میانه دیده به جهان گشود. به سال ۱۳۱۸ ش و در سن ۱۲ سالگی پدرش او را به میانه آورد و تحت تعلیم و تربیت آیت‌الله میرزا ابومحمد حجتی قرار داد. آیت‌الله میانجی نخست آموختن نحو را به تنهایی پیش استاد خویش آغاز کرد. او علاوه بر کتب علم نحو ، کتاب حاشیه در منطق ، معالم در اصول ، مطول در معانی و بیان و بخش‌های عمده شرح لمعه و قوانین الاصول را از محضر استاد خود فرا گرفت.
وی همچنین از محضر آیت‌الله شیخ لطفعلی زنوزی و حاج میرزا مهدی جدیدی در میانه بهره برد. پس از آن عازم تبریز شد و از محضر آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی و نیز آیت‌الله میرزا رضی زنوزی بهره مند شد و پس از آن راهی حوزه علمیه قم گشت. در قم از محضر آیاتی چون بروجردی ، گلپایگانی ، محقق داماد و علامه طباطبایی بهره می‌جست. او در کنار تحصیل، با همکاری و همفکری تنی چند از دوستان خود از جمله مرحوم آیت‌الله سید مهدی روحانی اقدام به برگزاری بحث تفسیر هفتگی کردند .

۲ - درباره كتاب



در اين كتاب مسألۀ سجده بر زمين كه از مسائل اختلافى بين اهل تسنن و اهل تشیع است بررسى شده است. اين مسأله از مسائل مورد ابتلاء و محل جر و بحث‌هاى طولانى است كه تعصبات در آن باعث شده كه گاهى تا حد اتهام و افتراء به اهل تشيع پيش بروند. مؤلف در اين كتاب تلاش نموده با تأليف آن به اصلاح رابطۀ آنان بپردازد.

۳ - روش تأليف



كتاب به سبك فقه استدلالی خلافى همراه با استناد به مطالب تاريخى نوشته شده است. وى پس از تقسيم‌بندى ادوار و مراحل تغيير و دگرگونى در اين مسأله از عصر پيامبر اسلام به ۴ مرحله، به بررسى هر مرحله پرداخته است. مؤلف ابتدا ادلۀ قطعى سجده بر زمين را در عصر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله مطرح نموده و پس از بيان عمل صحابه و فتاواى آنان و فقهاى بعد از آنان به ادلۀ ترخيص بر روييدنى‌هاى غير مأكول و ملبوس پرداخته و در نهايت تعدى از متن روايات و جواز سجده بر پوشيدنى‌ها در نزد اهل تسنن و دلايل منع آن توسط شيعيان را ذكر نموده است.
استقراء تام و بررسى كتب اهل تسنن و بيان مطالب آنان با حفظ احترام فقهاى آنان و تلاش در برخورد محترمانه و عالمانه با نظريات آنان، اين كتاب را در نوع خود كم‌نظير ساخته است. مؤلف با بررسى عالمانه و دقت نظر و قلم روان خود تا حد امکان به بيان نظريات پرداخته و با فقه الحدیث كم‌نظير و استدلال‌هاى محكم و متين نظريات فقهاى اهل تشيع به پيروى از امامان معصومشان علیهم السلام را در مسألۀ سجده بر زمين و تربت امام حسین علیه السلام اثبات نموده است.
وى در اين كتاب از بسيارى از منابع اهل تسنن مثل الفقه علی المذاهب الأربعة بدایة المجتهد ، السنن الکبری بیهقی ، کتاب الأمّ ، سنن الترمذی ، إرشاد الساری ، المدونة الکبری ، صحیح مسلم ، صحیح بخاری ، مسند احمد و غير آنان مطالبى را نقل نموده و از كتب اهل تشيع بيشتر از بحار الأنوار ، علل الشرایع صدوق ، من لا یحضره الفقیه ، الکافی و وسائل الشیعه روايات را ذكر نموده است. علاوه بر منابع روايى از كتب تاريخى مثل النهایة ابن أثیر ، أسد الغابة ابن اثير ، تاریخ الاسلام ذهبی نيز استفاده شده است.

۴ - فهرست مطالب



كتاب از يك مقدمه و ۴ دور تشكيل شده كه هر دور نيز از قسمت‌هايى تشكيل شده است. در مقدمه آنچه بر آن مى‌توان سجده نمود، اقوال صحابه، تابعين آنان و فقهاى بعد از آنان ذكر شده و سپس ادوار و مراحل چهارگانۀ تغيير در احكام سجده به صورت گسترده بررسى شده است. در دور اوّل روايات و دلايل وجوب سجده بر زمين در حالت عادى و عند الضرورة و روايات علاجيه بيان شده است. در دور دوم سجده بر روييدنى‌هاى از زمين بيان شده است. در دور سوّم، تجاوز از متن روايات سجده و جواز سجده بر هر چيزى كه از زمين پديد آمده باشد، بيان شده. و در دور چهارم به مباحث گوناگونى مثل سجده بر پوشيدنى‌ها در نزد اهل تسنن، سجده بر روييدنى‌هاى از زمين در نزد اهل تشيع و سجده بر تربت امام حسین علیه السلام و كلام کاشف الغطاء و علامه امینی اشاره شده است.

۵ - ويژگى‌ها



استقراء تام فقهاى اهل تسنن و تشيع از بهترين ويژگى‌هاى كتاب است. مؤلف معمولا با ذكر نام منابع، مطالب موجود در آن را ذكر مى‌نمايد و در موارد نادرى در حدود ۴۰ منبع تاريخى و حديثى شیعه و اهل تسنن را با عبارت« فعليك إذا بمراجعة» در متن كتاب ذكر نموده است. بررسى عالمانه و فقه الحديث روايات از ديگر ويژگى‌هاى كتاب است تا جايى كه گاهى عنوان مستقلى به عنوان« فقه الحديث» در ص ۳۱ ذكر شده است. استفاده و استناد به كتب فقه خلافى معتبر مثل« المراجعات »،« کتاب ابو هریرة » از سید شرف الدین عاملی ،« سیرتنا » از علامه امینی ،« الأرض و التربة الحسینیة » از علامه كاشف الغطاء خواننده را با كتب خلافى معتبر آشنا و از ويژگى‌هاى ارزشمند اين كتاب مى‌باشد. وى در پايان از تلاش‌هاى عالم فاضل و محقق متتبع علامه سید جعفر مرتضی لبنانی عاملی كه در حمايت و تأييد و كمك به مؤلف در نگارش اين كتاب نقش داشته تشكر نموده و ياد وى را گرامى مى‌دارد.

۶ - مشاهده آنلاین کتاب



السجود علی الارض نویسنده:آیة الله میرزا علی احمدی میانجی    

۷ - پانویس


 
۱. الفقه علی المذاهب الأربعة، عبد الرحمان جزیری، ج۱، ص ۳.    
۲. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۱.    
۳. بدایة المجتهد، ابن رشید الحفید، ج۱، ص۹.    
۴. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۱.    
۵. السنن الکبری، بیهقی، ج۱، ص۳.    
۶. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۲۲.    
۷. الأم، شافعی، ج۱، ص۱۶.    
۸. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۲۷.    
۹. سنن الترمذی، محمد بن عیسی ترمذی، ج۱، ص ۵.    
۱۰. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۳۸.    
۱۱. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۴۵.    
۱۲. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۲۲.    
۱۳. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۷۳.    
۱۴. صحیح بخاری، بخاری، ج۱، ص۶.    
۱۵. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۵۷.    
۱۶. مسند احمد، احمد بن حنبل، ج۱، ص۱.    
۱۷. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۹۴.    
۱۸. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۰، ص۷.    
۱۹. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۸۷.    
۲۰. علل الشرایع، شیخ صدوق، ج۱، ص۱.    
۲۱. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۶۳.    
۲۲. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۱، ص ۱.    
۲۳. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۹۷.    
۲۴. الکافی، شیخ کلینی، ج۱، ص۱.    
۲۵. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۹۷.    
۲۶. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۱، ص۳.    
۲۷. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۲۳.    
۲۸. النهایة، ابن أثیر، ج۱، ص ۳.    
۲۹. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۵۳.    
۳۰. أسد الغابة، ابن اثیر، ج۱، ص ۱.    
۳۱. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۴۹.    
۳۲. تاریخ الاسلام، شمس الدین ذهبی، ج۱، ص ۱.    
۳۳. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۳۸.    
۳۴. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۷.    
۳۵. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۳۵.    
۳۶. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۸۹.    
۳۷. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۰۷.    
۳۸. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۲۱.    
۳۹. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۳۴.    
۴۰. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۳۹.    
۴۱. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۳۱.    
۴۲. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۱۳.    
۴۳. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۲۸.    
۴۴. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۲۵.    
۴۵. السجود علی الارض، میرزا علی احمدی میانجی، ج۱، ص ۱۴۱.    


۸ - منبع



نرم افزار جامع فقه أهل البيت عليهم السلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.